AB: Jāni, īsumā pastāstiet par sevi!
Jānis: Mani sauc Jānis Apsītis, es nāku no senas arhitektu dzimtas, kur abi mani vectēvi ir bijuši arhitekti un abi mani vecāki ir arhitekti. Tā ir tā izcelsme. Pēc vidusskolas es tiku uz Amerikas koledžu, bet ne arhitektūrā, vienu gadu pamācījos ekonomiku un nodarbojos ar sportu, tomēr pēc tam nolēmu iet arhitektūras ceļu un atgriezos Latvijā. Pabeidzu bakalauru Rīgas Tehniskajā universitātē Arhitektūras fakultātē, pirms nu jau gandrīz 20 gadiem. Jau kopš 1. vai 2. kursa sāku strādāt praktiski savā ģimenes arhitektūras birojā pie dažādiem pieredzējušiem arhitektiem. Un, kas bija interesanti, es izdarīju to, ko sen vajadzēja izdarīt, un iesaku arī citiem – es 36 gadu vecumā COVID laikā atgriezos universitātē un pabeidzu maģistrus, nu jau RISEBĀ.
Runājot par interesantākajiem objektiem – mēs dažādos sastāvos esam projektējusi daudz ko. No mazām privātmājām līdz lieliem loģistikas centriem, bet tieši mani darbi ir viss, kas ir pēdējos gados tapis veikalu tīklam “Komforts”, arī esmu projektējis objektus Latvijas Bankai un Ārlietu ministrijai, kā arī citus objektus privātajā sektorā.
AB: Kāds ir jaunā salona dizaina koncepts?
Jānis: Šeit ir jābūt godīgām arī kā arhitektam. Šis ir tas gadījums, kad daudz lielāka nozīme bija izpildīt tos norādījumus un tos uzdevumus, ko tik jauns un agresīvs tirgū zīmols CUPRA ir nostādījis. Viņiem ir ļoti jaudīgs brandbooks, kurā ļoti daudzas lietas jau ir definētas. Mūsu, kā arhitektu, uzdevums ir salāgot definētas lietas no brandbook, piemēram, fasādes krāsu vai kurā vietā salonā ir jābūt logiem, ar esošu māju. Šeit lielu diskusiju un radošuma nav. Bija pieņemts lēmums nejaukt nost esošo māju, bet tieši otrādi – saglabāt. Tā māja pati par sevi ar savu izmēru un saviem tehniskajiem risinājumiem un stāvokļiem, protams arī noteica ko mēs varējām un ko nevarējām izdarīt. Līdz ar to tas koncepts bija par to, lai maksimāli racionāli ieviest pasūtītāja nepieciešamās lietas. Stipri lielāks uzsvars ir uz to racionalitāti, nevis uz milzīgu izpaušanos arhitektam, kā baigām māksliniekam.
AB: Vai jaunais salons atspoguļo CUPRA zīmola estētiku?
Jānis: Jā, noteikti. Toņu palete, piemēram, ir jau atpazīstam jau esošajā salona. Viņa ir, manuprāt, atšķirīga no daudziem konkurentiem, kur ir pilnīgi savādākas pieejas. Manuprāt, CUPRA piegājiens tāds arī ir – moderns, kaut kādā ziņā rotaļīgs, it sevišķi iekštelpās. Tas ir racionāls arī no tādā konteksta, ka netiek darītas arī tādas ārišķigas vai liekas lietas.
AB: Vai izstrādes procesā tika pievērsta uzmanība arī ilgtspējībai?
Jānis: Ja mēs runājam par ilgtspēju, te visa pieeja kopumā ir ļoti ilgtspējīga. Nevis tajā, ko mēs šeit darām, bet drīzāk tajā, ko mēs šeit nedarījām. Ja daži labi konkurenti un citi uzņēmēji pieņem lēmumu tukšā vietā būvēt jaunu māju un iztērēt ļoti lielus gan naudas, par būvniecības materiālu resursus, tad šeit tas lēmums atjaunot 25 gadus vecu māju, faktiski 100% saglabājot mājas būvkonstrukcijas – tā ir ļoti zaļā pieeja tieši domāšanas ziņā. Protams mēs izdarījām tās lietas, kas ir jāizdara mūsdienīgām mājām – viņai ir jauna energoefektīva fasāde, jauni energoefektīvi logi un sistēmas ar rekuperāciju un visu pārējo.
Vēl vidū ir ļoti skaits, gan jau vairāk nekā 100 gadus vecs ozols, kuru mēs esam ļoti aizsargājuši un mēģinājuši taupīt. CUPRA jaunā ieeja un tā zona, kur AUTOBRAVA Motors klienti izbrauks ar savu jauno mašīnu no salona, būs zem šī senā koka zariem. Tai pašā laikā pilsētas noteikumi prasa labiekārtot zemes gabalu un, salīdzinot ar to, kas ir bijis iepriekš, zālītes ir vairāk, ir iestādīti vairāk kā 100 jauni koki mājai apkārt. Tā vide kļuva stipri sakoptāka un cilvēkiem draudzīgāka.
AB: Pastāstiet par servisa un virsbūvju remontu centru: vai tur ir bijuši kādi izaicinājumi vai interesanti risinājumi?
Jānis: Noslēdzot līgumu, mēs tikai nojautām, cik patiesībā tā mājas daļa ir sarežģīta un advansēta. Tajā brīdī, kad mēs saņēmām pilno tehnisko uzdevumu šīs zonas projektēšanai, tas iekārtu un tehnoloģiju apjoms, kas tur bija jāizvieto, bija arī mums šokējošs. Izaicinājums bija visu šo salāgot. Kaut vai mēs it kā strādājam lielā telpā ar augstiem griestiem un visu pārējo, tik un tā ievietot tur to iekārtu daudzumu nebija vienkārši, bet viss ir izdevies. Šī zona ir daudz lielāka, nekā pirmajā salonā, un šeit daudz ērtāk varēs strādāt jūsu meistari. Pašiem viņiem būs saprotamāka dzīve, jo viss būs jauns ar lielisku energoefektīvu apgaismojumu un augstā līmeņa ventilāciju, apkuru undzesēšani, lai arī jūsu cilvēkiem ir kvalitatīvāka strādāšana.
AB: Kas no šī projekta patika visvairāk? Kāds process vai dizaina elements?
Jānis: Man, personīgi, visvairāk patika un būtībā visinteresantākā bija komunikācija jeb sadarbība starp tām galvenajām iesaistītājām pusēm, kas ir AUTOBRAVA Motors, kā nākošais ēkas lietotājs, ēkas īpašnieki, būvnieki un arī jūsu mātes uzņēmuma pārstāvji, jo visas puses bija spējīgas sarunāties. Tas lielā mērā ir arī jūsu vadības nopelns, un tieši tas veids, kā īsā laika periodā mēs esam tikuši līdz tam gala rezultātam, tas, es teiktu, man bija interesantākais.
04/02/2025